Dit tilknytningsmønster er en vigtig faktor for, om du kommer til at leve et mere eller mindre lykkeligt liv, hvordan du håndterer vigtige sociale relationer og din sårbarhed over for mentale udfordringer.
Dit tilknytningsmønster er en medvirkende årsag til, om du bliver ramt af stress, angst, depression, kæmper med lavt selvværd, får en spiseforstyrrelse, osv.
Tilknytningsteorien og tilknytningsmønstrene er en af de mest testede, bedst dokumenterede og mest afprøvede psykologiske teorier vi har.
De 4 tilknytningsmønstre er:
Tilknytningsmønstrene er afgørende for, hvordan du ser dig selv og de mest betydningsfulde relationer i dit liv.
På den måde får tilknytningsmønstret en afgørende betydning for kvaliteten af dine nære relationer til venner, kærester/partner og børn.
At ændre sin utrygge tilknytning til en tryg tilknytning senere i livet er muligt, det er dog bestemt ikke noget man bare lige gør. Det kræver et langt og ofte hårdt stykke arbejde, men giver også en helt anden måde at være i livet på.
Hvorfor er der nogen som bare kan være rolige og helt naturlige, okay med hvem de nu er? Som aldrig er nervøse i mødet med andre mennesker, og bare er til stede som de nu er. Godt kender til at have travlt, og til dårlige tider, men aldrig bliver stressede, ikke bliver deprimerede og kender til frygt, men kæmper ikke med angst. De har det fint i midten af gruppen, men har det også fint med at gå op imod gruppen.
Mens mange af os andre bliver ramt af angst, depression, stress, og kæmper med skam og et lavt selvværd, ikke kan lide når vi får for meget opmærksomhed, og samtidig føler os altid lidt udenfor gruppen.
Meget ofte kan disse individuelle forskelle forklares med vores forskellige tilknytningsmønstre. Vores tidlige tilknytning har en overraskende stor betydning for, hvordan vi har det med os selv og vores nærmeste sociale relationer senere i livet.
En høj grad af tillid til sig selv, andre og i særdeleshed ens vigtige relationer. Kan både søge tryghed, stå alene og tør prøve nye ting.
Usikker på sig selv. Tro på at vigtige relationer kan hjælpe, men stoler ikke på, at de nødvendigvis gør det. Søger meget tryghed, og kan derfor have svært ved at stå alene og prøve nye ting.
Usikker på sig selv, og er samtidig sikker på ikke at kunne hente hjælp udefra. Søger ikke tryghed, og står alt for meget alene. Begrænset lyst til at prøve nye ting.
Usikker på sig selv, og er splittet i sine forventninger til vigtige relationer. Tror på en og samme gang at de ikke vil få nogen hjælp udefra når de har behov for hjælp, men hjælpen kan være farlig.
Tilknytningsmønstrene er i virkeligheden et udtryk for adfærd langs to dimensioner, i forskellige mere eller mindre stressede situationer. En dimension som repræsenterer søgen efter nærhed og tryghed, og en anden dimension som repræsenterer paratheden til at udforske og være selvstændig.
Når vi kategoriserer tilknytningsadfærd i 4 tilknytningsmønstre, så får vi et øget fokus og opmærksomhed på, hvad folk har til fælles i deres tilknytningsadfærd. Men samtidig kan vi komme til at overse alle de steder hvor folk er unikke.
Hos børn er fordeling af de forskellige tilknytningsmønstre som følger[7]:
Utryg ambivalent tilknytning: 5 - 15 %,
Utryg undvigende tilknytning: 15 - 25 %
Utryg desorganiseret tilknytning: ca. 5 %
Tryg tilknytning: 60 - 70 %.
Den tilknytningsadfærd vi får som børn bliver fundamental for, hvordan vi anskuer verden, os selv og andre mennesker omkring os. Det er vores tidligste erfaring med at søge omsorg, kærlighed og hvordan vi bliver modtaget i verden.
Alle betydningsfulde relationer senere i livet bliver oplevet og forstået med udgangspunkt i den tilknytningsadfærd vi fik som barn. Bowlby kalder denne mentale model for hvordan vi tolker vigtige relationer for vores indre arbejdsmodel.
Ved yderlige undersøgelser i 1980’erne blev tilknytningens betydning beskrevet hos voksne[3]. Ainsworth beskrev oprindelig de 4 tilknytningsmønstre i relation til yngre børn og en primær omsorgsperson. Men de tilknytningsmønstre vi fik som barn påvirker os stadig som voksne, også selvom de ser noget anderledes ud senere i livet.
Det er muligt direkte at observere at vi følelsesmæssigt processorer sociale situationer forskelligt alt afhængigt af vores tilknytningsmønstre, ved at registrere pupil udvidelser [4].
Selve tilknytningsteorien blev beskrevet af John Bowlby[1], mens Mary Dinsmore Ainsworth[2] i 1960'erne identificerede fire forskellige tilknytningsmønstre baseret på tilknytningsteorien og en lang række vel gennemtænkte undersøgelser benævnt “Strange Situation” på dansk “Fremmedsituationen”.
Fremmedsituations eksperimentet er designet til at give et indblik i barnets parathed til at søge nærhed og tryghed kontra at være nysgerrig og ville undersøge verden.
Tilknytningsteorien ser mennesket som drevet at to fundamentale driverkrafter:
En søgen efter nærhed - At opleve nærhed til andre, og være relateret til andre
En søgen efter selvstændighed - At definere sig selv, og skabe en selvstændig identitet
På en gang er disse to drivkræfter hinandens modsætninger og forudsætninger.
Forudsætninger fordi du ikke kan have reel nærhed hvis du ikke evner at sætte grænser og definerer dig selv. Samtidig giver det ingen mening med selvstændighed hvis du er totalt isoleret og ikke evner at have nærhed.
Modsætninger fordi at du må opgive selvstændighed for at få nærhed, og at du må opgive nærhed for at få selvstændighed.
Barnet skal igennem sin opvækst kontinuerligt finde den rette balance mellem disse to drivkræfter. Når barnets tilknytningsperson ikke evner at give barnet en tilfredsstillende oplevelse af at have fundet den rette balance mellem disse to drivkræfter, så må barnet opbygge strategier for bedst muligt at håndtere denne oplevelse.
Børn der lærer at tilgodese deres behov både for nærhed og selvstændighed, får etablere en tryg tilknytning.
Børn som ikke har succes med at etablere en fornuftig balance mellem nærhed og selvstændighed, etablerer et utrygt tilknytningsmønster.
Et utrygt undvigende tilknytningsmønster er et udtryk for, at det selvstændige behov vægtes på bekostning af behovet for nærhed.
Et utrygt ambivalent tilknytningsmønstre er et utryk for, at behovet for nærhed vægtes på bekostning af behovet for selvstændighed.
Et utryg desorganiseret tilknytningsmønster repræsenterer ikke blot en manglende balance mellem at tilgodese selvstændighed og nærhed. Det er et udtryk for at barnet ikke har evnet at opbygge en organiseret strategi, for at opnå nærhed og tryghed hos tilknytningspersonen. Barnets adfærdsstrategi kollapser under impulser både for at opnå nærhed og selvstændighed. Så på en gang ønske barnet at nærmere sig omsorgsperson, og trækker sig samtidig, da omsorgspersonen skræmmer barnet [7].
Mary Ainsworth identificerede i 60erne de 4 tilknytningsmønstre hos børn
Tryg tilknytning
Utryg, ambivalent tilknytning
Utryg, undvigende tilknytning
Utryg, desorganiseret tilknytning
De tilknytningsmønstre navngives ikke helt konsistent på dansk. Tryg tilknytning bliver også ofte benævnt sikker tilknytning, og ambivalent tilknytning bliver også kaldt ængstelig tilknytning.
Det er vigtigt at være opmærksom på at dette blot er kategorier af tilknytning. Vi er født med forskellige gener, forskellige tilknytningspersoner og har vidt forskellige opvækst, hvilket altsammen er med til at forme vores tilknytning. De fire kategorier har blot vist sig at være meget anvendelige kategorier til at beskrive forskellige typer af tilknytningsadfærd.
Et utrygt tilknytningsmønster kommer i tre forskellige varianter:
Utryg, ambivalent tilknytning
Utryg, undvigende tilknytning
Utryg, desorganiseret tilknytning
Disse utrygge tilknytningsmønstre opstår som følge af en utryg relation til den person som primært har taget sig af os mens vi har været helt små, også kaldt en primær omsorgsperson.
[1] John Bowlby; wikipedia.org;
[2] Mary Ainsworth; wikipedia.org;
[3] Attachment in adults; wikipedia.org;
[4] Close(d) to you? Avoidant attachment is associated with attenuated pupil responsivity to social stimuli; Johannes B. Finke, Kim D. Opdensteinen, Tim Klucken, Hartmut Schächinger; ScineceDirekt;
[5] Attachment Styles & Their Role in Relationships; attachmentproject.com;
[6] Contributions of Attachment Theory and Research: A Framework for Future Research, Translation, and Policy; Jude Cassidy, Jason D. Jones, and Phillip R. Shaver; NLM;
[7] Vi er vores relationer - om tilknytning, traumer og dissociation; Tor Wennerberg; Dansk Psykologisk Forlag;
Jeg er uddannet psykoterapeut, og har haft min egen praksis i København igennem flere år.
Tilknytning er et af mine fokus områder, og de 4 tilknytningsmønstre er altid et af mine startsteder i terapien.
Mail: jg@glads.dk