top of page
frontpage wide 2_edited_edited.jpg

Stressbehandling
København

VELKOMMEN TIL STRESSBEHANDLING KØBENHAVN

Enkle og effektive redskaber

Stressekspert

Kort ventetid og fornuftige priser

Find mig på Amagertorv 14b 3. og 4. etage, København K  eller kontakt mig på 2496 8207 eller jg@glads.dk 

Gratis og uforpligtende introduktionssamtale

STRESSBEHANDLING KØBENHAVN

Book en gratis og uforpligtende introduktionssamtale hvor vi kan tage en snak omkring stressbehandling med fokus på at reducere symptomer, opbygge større modstandsdygtighed mod stress og fjerne de bagvedliggende årsager. 

Stress fri

Et liv fri for langvarig stress er ikke nødvendigvis et problemfrit liv, men et liv mere i overensstemmelse med ens værdier, færre konflikter med partner, børn, venner og kollegaer, mere energi og faktisk ofte også et mere produktivt liv. 

Alt for mange bliver på et tidspunkt i livet ramt af langvarig stress, og flere og flere i en sådan grad at det begrænser livskvaliteten. Samtidig reagerer de fleste for sent, og først når en stress sygemelding og stressbehandling er nødvendig.

Anmeldelser

Jacob, 53

“Hos dig har jeg kunnet fortælle om ting som jeg ikke har kunnet fortælle nogen anden. Ting jeg ikke har fortalt venner, familie eller min tidligere psykolog. Det har været en stor befrielse og vores snakke har gjort at jeg nu endelig er meget mere okay med hvem jeg er"

Hvor stresset er jeg?

STRESSBEHANDLING KØBENHAVN

Er ud i trvil om hvor stresset du faktisk er, så tag en online stresstest og få en indikation.

IMG_3014-450x300.jpg

STRESSBEHANDLING KØBENHAVN

At starte i psykoterapi når man er stressramt

Stressramt eller ej, når man starter i psykoterapi, så er det første skridt ofte det sværeste.

At starte i psykoterapi er for mange en svær beslutning, men det er også en modig og stærk beslutning.

Det er en af de vigtigste investeringer du kan gøre i dig selv. At tage ansvar for din egen trivsel og velvære, samt at kunne være mere tilstede for dine vigtige relationer, dine venner, din kæreste eller dine børn. 

Har man ikke tidligere erfaring med psykoterapi, så vil der ofte også være noget usikkerhed, om hvad terapi faktisk er.

Er man stressramt er det ofte svært at finde motivationen og energien til at starte på noget nyt, også selvom det er noget som hjælper en.

Alt det gør, at det første skridt bliver det sværeste. Når skridtet så faktisk er taget, så finder man ud af at det faktisk er præcist så trygt som man har brug for. Psykoterapien bliver for mange et åndehul og fristed.

Fra stress til styrke: Strategier for symptomreduktion og modstandsdygtighed

Når vi kæmper med stress så rammer det ikke bare os selv, men også dem omkring os som betyder mest for os - børn, kæreste og venner.  Når man er stressramt bliver man ofte ikke kun træt og energiløs, men rammes også af humørsvingninger, bliver mere irritabel og aggressiv. 

Vi har igennem det sidste årti fået betydeligt mere viden om stress og stressbehandling. Viden om hvor voldsomt vi faktisk påvirkes af langvarig stress, men også viden om hvordan vi kan:

  • reducere stress symptomerne

  • håndtere stressende situationer

  • opbygge en større modstandsdygtighed mod stress på både kort og langt sigt 

I stressbehandlingen tager vi udgangspunkt i dig og din situation. Vi arbejder med at reducere stressen, forstå hvad der skaber stressen, og give disse stressorer mindre magt i dit liv.

Psykoterapi mod stress

Stress Symptomer

Stress skal tages alvorligt, og jo tidligere vi bliver opmærksomme på stress symptomerne og begynder at arbejde med at reducere stressen jo bedre. 

Ofte forekommende stress symptomer:

Stress Behandling

I stressbehandlingen arbejder vi både med stressen nu og her, og med at opbygge en bedre stresshåndtering på lang sigt.  

  • Vi gennemgår og træner en række værktøjer til at reducere stress symptomerne nu og her.  

  • Vi arbejde med at forstå og mærke hvad det er som stresser, så du i situationen kan reagere og stressen ikke bygger sig op. 

  • Med udgangspunkt i din livssituation undersøger vi de bagvedliggende årsager til stressen, med fokus på at opbygge en højere grad af modstandsdygtighed overfor stressen.    

 

  • Samtidig opbygges en forståelse af hvor og hvornår stressen rammer, så det er muligt i god tid før at stressen rammer at navigere udenom. ​

Krisehjælp er ikke behandling eller problemløsning; krisehjælp er hjælp til vækst.

- Bent Falk

Udbrændthed og Stress

STRESSBEHANDLING KØBENHAVN

Udbrændthed er ofte et resultat af langvarig stress. Det opleves som en følelse af fysisk- og mentalt udmattelse, stress og overbelastning. Det bliver svært at håndtere sine opgaver og forpligtelser.

For at forebygge udbrændthed er det vigtigt at lære at håndtere stress og belastning på en sund måde, så man ikke føler sig overvældet. Det kan være gennem træning, meditation, kunst eller andre aktiviteter, der hjælper en til at slappe af og finde indre ro.

Psykoterapeut København

Kort om Stress

Stress er en naturlig del af livet, men bliver et problem når den bliver til langvarig stress

Stress er en naturlig reaktion der gør os parate til at reagere på en ydre belastning. Stressen gør os parate til at stikke af eller slås. 

Stressen i sig selv bliver først et problem når vi ikke bare kan stikke af og heller ikke kan nedkæmpe det som forårsager stressen. I stedet må vi holde ud, og vi får aldrig rigtig den forløsning og hvileperiode vores krop og hoved har brug for. Der går det fra at være enkeltstående stressepisoder til at være langvarig stress.  

stress - glæde - hvile - monotoni

Book den tid der passer dig 

STRESSBEHANDLING KØBENHAVN

Kontakt mig

STRESSBEHANDLING KØBENHAVN

Du er altid velkommen til at kontakte mig for en uforpligtende afklarende samtale, sende mig en mail eller benytte dig af kontaktformularen nedenfor. 

Kontakt info.

Mobil

2496 8207

Email

jg@glads.dk

Adresse

Storkespringvandet,

Amagertorv 14b 3. og 4. etage,

København K

Kontakt mig - Stress
Mere-om-stress

Mere om stress

Stress og angst er ikke længere hverken så mystisk eller skamfuldt som for blot nogle ti år siden.

Vi ved nu meget mere om hvad der giver os stress, hvordan vi reagerer på stress, hvordan vi kommer ud af stress, og hvordan vi kan undgå stress.

Hvorfor kan jeg ikke bare slappe af?

Vi har en masse ny viden om hvad der kan gøres når vi er stressede eller er ved at blive stresset. Det betyder bare ikke at det nødvendvis er nemt at leve efter denne nye viden, og er man først stresset, så er det meget ofte endnu sværere at påbegynde ændringer i ens liv.

Stress behandling - slap af

Det kan nemt gå hen og blive endnu en kilde til frustration at når man nu ved man skal slappe af og bare ikke kan slappe af.

Her er det vigtigt at man tager tingene i små skridt, og er man først hårdt ramt, så også tillader at der kan gå noget tid før man har lagt stressen bag sig.

Vi er ikke skabt til lykke men til overlevelse

Evolutionen givet os en natur der er skabt til at være konstant opmærksom på eventuelle trusler i omgivelserne og parate til at agere. I overlevelsens navn har evolutionen ikke skabt os til at være lykkelige og afslappede, men til at være frygtsomme væsener parat til at agere og håndtere farefulde situationer. 

Som art har vi mennesker igennem milloner af år både været jægeren, men også byttet for andre rovdyr. Der har været rigtig god grund til at være ængstlig og konstant opmærksom på en potentiel fare. Derfor har evolutionen givet os en frygtsomme hjerne, som vi stadig er udstyret med i dag. 

Vores frygtsomme hjerne er langt mere tilbøjelig til at hæfte sig ved alt det som er negativt og farligt, i forhold til det positive og afslappende. 

 

På den måde er det en del af det at være menneske at have en frygtsom hjene. Så når du finder det svært at slappe af, og stresse ned, så er det en livsbetingelse du deler med alle andre mennesker. Når tingene bliver svære i vores hverdag eller vi ikke helt lever op til vores egne forventninger så kan det rigtig hurtigt komme til at fylde uforholdsmæssigt meget. 

 

Stress er altså en naturlig reaktion på et belastende miljø, og kroppens forsøg på at sikre vores overlevelse, og derfor faktisk heller ikke en sygdom.

Stress Typer

Stress Typer - Akut stress - kronisk stress - momentant stress - sund stress ELLER Kronisk

Helt simple så kan vi dele stress op i akut stress og kronisk stress:

  • Akut stress bliver også beskrevet som kortvarig stress, momentant stress eller sund stress.

  • Kronisk stress beskrives også som langvarig stress eller usund stress. 

Stress Typer:
Akut Stress

Akut stress er helt naturligt, og noget som igennem tider har sikret vores overlevelse som art, og derved blev fremmet af evolutionen. Akut stress opstår når vi befinder os i en situation der af vores underbevished tolkes som at nu er det relevant at aktivere vores krop og gøre den parat til at kæmpe eller til at flygte.

Stress typer - akut stress

Stress Typer:
Kronisk Stress

Den kroniske stress opstår ganske simpelt når vi er i en akut stresset tilstand i for lang tid og ikke får slappet af eller restitueret nok efterfølgene. Ikke ulig efter en hård træning hvor kroppen har brug for tid til at slappe af så den kan genopbygges.   

Stress typer - kronisk stress

Stressen rammer os på vores basale behov

Fælles for de forskellige stressorer er, at vi bliver ramt på vores basale behov. Helt basale behov som:

  • Fysiske behov som søvn, ro og bevægelse

  • Behov omkring tryghed, tilhørsforhold og vores status i grupper

  • Behov i relation til det at være selvstændige, udfolde og udtrykke os selv som individuel person

  • Behov i forhold til det at kunne bidrage, finde mening og relevans

For mange bolde i luften

Når vi bliver ramt af stress så er det sjældent en specifik stressor der gør udslaget, men ofte en række af forskellige stressfaktorer. 

 

Der er mange som oplever at de finder ro i privatlivet når arbejdet er stressende, eller omvendt finder ro i arbejdet når privatlivet er udfordrende. Hvis steder hvor man tidligere har fundet ro så ændrer sig til at være endnu en kilde til stress, så er det at man knækker. 

Psykoterapeut København - Stress - For mange bolde i luften

En af mine tidligere gruppedeltagere beskrev det med et rigtigt fint billede.

 

Nemlig at hun oplever sig som en jonglør. Det går okay med et bestemt antal bolde i luften, men når der så kommer en ekstra bold, kæmper hun med det i et stykke tid og er hårdt presset. Det ramler dog sammen, og alt falder til jorden.

 

Nu skal hun så i gang igen og må lige så stille og roligt starte med en bold, så to, og så videre.

bottom of page